Onkos tuota "muu eurooppa"-lisää kukaan vielä tohtinut kysäistä?
Vihdoin eilen sain aikaiseksi. Ja vaikka itse sanonkin, loistavalla menestyksellä. Käykääpä nyt (koe)ostoksilla, niin huomaatte.
Jos jotakuta kiinnostaa, tarina eteni kutakuinkin seuraavasti.
Ensimmäisessä viestissäni selitin, että postimaksukorotus on (1) erittäin suuri (yli 60%) kun sitä verrataan entiseen postimaksuun ja (2) mikä huolestuttavinta, korotus selvästi koskee vain osaa asiakkaista, ja että varsinkin jälkimmäinen seikka on omiaan aiheuttamaan närää.
Vastauksena ensimmäiseen viestiini Steve otti esiin mm. ulkomaanpostituksien suuremman hävikin - aivan kuten tässä ketjussa yhdeksi korotuksen syyksi uumoiltiinkin. Lisäksi hän kertoi, että sisämaan lähetyksissä he voivat käyttää jonkinlaisia valmiiksi maksettuja kuoria tai paketteja kun taas ulkomaille pitää aina erikseen liimailla postimerkit päälle. Huomauttipa myös, että postimaksut eivät heillä ole muuttuneet n. 5 vuoteen, ja että oli aika korottaa niitä. Toisaalta totesi myös että kahviahan tässä ollaan myymässä eikä 'shipping'iä.
Vastasin, että ihmiset ymmärtävät kyllä kaikenlaisten seikkojen vaikuttavan hinnanmuodostukseen. Nyt kyse on enemmän
tavasta, jolla korotus on tehty kuin hinnannoususta ylipäätään. Korottaminen ei ole ollut ihan nappitoimintaa ja siksi asia on aiheuttanut jonkin verran keskustelua.
Steve selitti, että softa hakee (tai aika-ajoin tarkistaa, tms.) royal mailin sivuilta automaattisesti kv.postimaksut ja totesi, että on halukas korjaamaan asian, jos tosiaan on niin, että hänen ja royal mailin postimaksut eivät täsmää. Pyysi laittamaan esimerkin, jos mahdollista.
Olihan se mahdollista. Annoin esimerkin, jonka pointti oli että Royal mail erottelee kv. lentopostissa euroopan ja muun maailman. HB:n ohjelma sen sijaan selvästi tällää kaikille Britannian ulkopuolelle meneville tilauksille muun maailman maksun. Tästä seuraa, että britit ja muu maailma maksavat täsmälleen sen, mitä royal mail pyytää ja eurooppalaiset joutuvat korotuksen ainoiksi maksumiehiksi. Ja mikä tärkeintä: tämän ihmiset ovat myös huomanneet eivätkä pidä siitä.
Tämä riitti ja nyt on koodi tältä osin näpytelty uuteen uskoon.
Koska ensimmäisessä viestissään Steve ryhtyi erityisesti perustelemaan korotuksia, ei vaikuta siltä että kyse olisi web-systeemiin pujahtaneesta virheestä. Toisaalta kyse oli kenties vahingosta siinä mielessä, että oli jäänyt huomaamatta miten epätasa-arvoinen kyseinen korotuspolitiikka lopulta oli.
Ensimmäisen viestini lopussa muuten totesin, että olen luvannut välittää hänen vastauksensa suomalaiselle foorumille, jolla asiasta on lyhyesti keskusteltu. Tällä oli ilmeisen suuri vaikutus, vaikka en toteamustani suinkaan minkäälaiseksi uhkaukseksi tarkoittanutkaan, sanoinpa vain että voin samalla informoida muitakin asiasta kiinnostuneita. Steve näet kertoi, että Suomi on aivan kirkkaasti HB:n toiseksi suurin markkina-alue ja pyysi minua korostamaan muillekin, että hän haluaa säilyttää erinomaiset suhteet täkäläisiin asiakkaisiinsa jatkossakin.