Olisi kiinnostavaa kuulla, minkälaisia kokemuksia sinulla on Ebayn ongelmatilanteiden hoitamisesta?
Saksalainen möi mulle espressokoneen, joka vaurioitui kuljetuksessa.
Olin maksanut myyjälle rahdista DHL:n taksojen mukaan ja pyytänyt lähettämään DHL:llä, koska lähetys olisi ainakin periaatteessa vakuutettu. No, hän lähetti jollain itselleni oudolla halpapalvelulla, ilman vakuutusta. Voittoa se on pienikin voitto (taisi säästää n. 5€). Kaiken lisäksi paskasti pakattuna. Koneessa aika paha lommo ja lasinen "sight glass", siis boilerin tilavuuden kertova mittaputki rikki.
Myyjä venkoili, lupasi hyvittää hinnasta osan, mutta "maksan ylihuomenna...", "en ole vielä ehtinyt maksaa, laitan rahaa parin päivän päästä..." jne.
Vaadin sitten lopulta PayPalin kautta tuota hyvitystä, ja homma kyllä meni just niin kuin pitääkin. Sain pyytämäni hyvityksen, ja tuossa keittiössä se laite edelleen on, toimii vaikka jäihän tuosta lommosta jälki tuohon kylkeen.
Paypalilla maksetuista ebay-ostoista tehdään valitus aina paypalissa. Muita toimivia reittejä ei ole. Ja ne, mitkä on maksettu muuten kuin paypalilla ovat huomattavasti niukemmalla suojalla. Mikäli laitoit viestiä ebaylle suoraan, ei ole ihme jos valituksesi meni hutiin. Ainakin viimeiset kolme vuotta on ohjeistus ollut hyvin sekeä, että valitukset paypalin kautta. Paypalissa edellytetään, että myyjän kanssa on yritetty kommunikoida. Paypal on hyvin herkästi ostajan puolella kiistatapauksissa, ja todistustaakka on yleensä myyjällä. Toki noita huonoja kokemuksia on pakostakin joukossa, mutta itse en ole kuullut mistään muusta tapauksesta, jossa ebay/paypal ostajan turva olisi jäänyt toteutumatta.
eBayssa kannattaa käyttää järkeä. Jos ostaa eBaystä sen saman kiinatuotteen mitä myydään DX:stä ja kauppiaalla on 8936 palaute pistettä ja palautteen tyytyväisyyprosentti 99,7% niin riski on toki huomattavan pieni verrattuna johonkin nollapalautteiseen yksityishenkilöön. Itse olen eBayn kanssa kyllä tarkkana.
Tuo pistemäärä ja prosentti ei ole aivan järjettömän hyvä. Yleensä ajatus on se, että 99,7% on minimi, millä prosentilla olevalta myyjältä kannattaa mitään ostaa. Poikkeus tuosta kannattaa tehdä vain jos pistemäärä on useissa kymmenissä tuhansissa, tai jos myyjä on selkeästi yksityishenkilö, jolla on vain vähän myyntejä ja negatiivisen palautteen peruste tulee palautteessa selkeästi esille, eikä se huolestuta.
Minä pidän ebayta huomattavasti luotettavampana ja huolettomampana ostopaikkana kuin esim. Huuto.netiä. Josko yleensä kyllä pyrin ostamaan eurooppalaisilta myyjiltä, pl. max muutaman euron elektroniikkahilpe.